۱۳۷۵

بیانیه اتحاد حزب‌ها و نیروهای ملّی ایران ـ ۱۱ بهمن ۱۳۷۵

خیمه‌شب‌بازی تازه؛ رسوایی نمایش انتخابات

هم‌میهنان، پس از بالا گرفتن بانگ رسوایی نمایش انتخابات پنجمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی با تخلف‌های بسیار، در حالی که سایه‌ی شوم خودکامگی و دستگیری بی‌ضابطه و کشتار جمعی و اعدام همچنان بر سراسر کشور سنگینی می‌کند، سردمداران حکومت بساط خیمه‌شب‌بازی تازه‌ای را در پانزده حوزه، که نتیجه‌ی به‌دست‌آمده‌ی قبلی را نپسندیده و خط بطلان بر آن کشیده بودند، به پا داشته‌اند.

در همان آغاز کار، پس از نام‌نویسی داوطلبان نمایندگی، گماشتگان امنیتی چهره‌ی مورد پشتیبانی بخشی از مردم میاندوآب، شاهین‌دژ، و تکاب را به طور علنی زیر ضرب‌وشتم گرفتند و به زندان انداختند و، در حوزه‌های دیگر، شماری را با تهدید و تطمیع وادار به انصراف کردند و برخی از خوش‌باوران را نیز شورای نگهبان با اظهار نظر غرض‌ورزانه از صحنه بیرون راند. گرچه در میان نامزدهای ازهفت‌خوان‌«تشخیص‌صلاحیت»‌گذشته نام چند تن، که به‌رغم پیروزی در دوره‌ی نخستْ رأی آن‌ها با انگ‌های زشت باطل شده بود، به گونه‌ی ترفند آشکاری در راستای فریب مردم به چشم می‌خورد؛ ولی هنوز فرجام کار آن‌ها هم روشن نمی‌باشد. بدین گونه، از هم‌اکنون، سرنوشت انتخابات میان‌دوره‌ای نیز در پشت درهای بسته رقم خورده و حضور در آن تنها مهر تأیید زدن بر انحصارگری روزافزون و خلاف‌کاری‌های بی‌حدومرز سران جمهوری اسلامی است.

در حالی که هیچ یک از پیش‌شرط‌های لازم برای انجام یک انتخاب واقعی، که بیش‌وکم از سوی سازمان‌های سیاسی گوناگون طرح شده، جامه‌ی عمل نپوشیده و استبداد همه‌جانبه بر زندگی فرمانروا گردیده و پاسخ اعتراض‌های قانونی زندان و شکنجه و مرگ است و گرانی سرسام‌آور و فقر سیاه به اوج رسیده، شرکت در هر انتخاباتی معنایی جز ظاهر آراسته دادن به نهادهای گرداندگی کشور ندارد.

تا شورای نگهبان به گونه‌ی یکی از اصلی‌ترین نمادهای یکه‌تازی همچنان بر دامنه‌ی اختیارهای حق‌شکنانه‌ی خود می‌افزاید و، در جایگاهی بالاتر از رأی مردم، قیم همگان است و فضای سیاسی باز و ایمنی قضائی پدید نیامده و همه‌ی آزادی‌های تصریح‌شده در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و حتی بیست‌وچهار اصل از فصل سوم همین قانون اساسی پرنقص مورد احترام قرار نگیرد، انتخاباتْ نمایشی افتضاح‌آمیز می‌باشد برای ادامه‌ی زشت‌کاری‌ها و حفظ کرسی‌های قدرت؛ ولی تنها عدم شرکت در این گونه صحنه‌پردازی‌ها کافی نیست و مردم باید با همه‌ی توان از تمامی شیوه‌های شناخته‌شده‌ی مبارزه‌ی علنی برای استیفای حقوق پای‌مال‌گردیده‌ی خویش استفاده کنند.

بدون تردید، عدم دفاع در برابر تجاوزهای آشکار سبب گستاخی بیشتر گروه‌های فشار و نیروهای سرکوبگر وابسته به سردمداران جمهوری اسلامی می‌شود. اتحاد حزب‌ها و نیروهای ملّی ایران یک بار دیگر حساس بودن زمان را هشدار می‌دهد و از همه‌ی زنان و مردان ایرانی و همه‌ی سازمان‌های سیاسی دگراندیش در هر کجا به‌سرمی‌برند می‌خواهد، با تلاش‌های سنجیده، پیکار بر ضد واپس‌گرایی و نقض حقوق انسانی و بیدادگری را گسترش دهند و برکرسی‌قدرت‌نشستگان را وادار به عقب‌نشینی سازند و زمینه‌ی انجام یک گزینش همگانی را برای استقرار حاکمیت ملّی و رسیدن به مردم‌سالاری فراهم آورند.

اتحاد حزب‌ها و نیروهای ملّی ایران (جنبش برای آزادی ایران، حزب زحمتکشان ملت ایران (نیروی سوم)، حزب مردم ایران، حزب ملت ایران)