۱۳۷۲

گفتگوی داریوش فروهر ـ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۲

با گزارشگر رادیو بی‌بی‌سی پیرامون نمایش انتخابات رئیس‌جمهوری

عصر روز یکشنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه یکهزاروسیصدوهفتادودو، گزارشگر بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی از لندن با داریوش فروهر به‌وسیله‌ی تلفن مصاحبه‌ای انجام داد که بخش‌‌هایی از آن در برنامه‌ی شبانگاهی این رادیو به شرح زیر پخش شد.

گزارشگر: یکی از گروه‌هایی که آشکارا به مخالفت با این انتخابات برخاسته حزب ملت ایران است که چندی قبل با انتشار بیانیه‌ای در تهران از مردم خواست تا انتخابات را، که آن را «نمایشی» خوانده است، تحریم کنند. داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، نظر خود را درمورد فهرست منتشرشده چنین بیان کرد.

داریوش فروهر: من به‌طورکلی نظرم را همراه با سایر وابستگان حزب ملت ایران نسبت به کل انتخابات داده‌ام و آن را یک انتخابات نمایشی دانسته‌ام؛ و این پنج تنی هم که رسانه‌های همگانی امروز بیان کرده‌اند تا کنون شورای نگهبان صلاحیتشان را تشخیص داده است به نظر من از پیروان و نزدیکان رئیس‌جمهور هستند، چه آن کسی که در قبل وزیر بوده، چه آن که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است و چه آن دو نفری که از اشغال‌کنندگان کرسی‌های نمایندگی مردم در گذشته می‌باشند.

گزارشگر: از گروه‌هایی که در جناح مخالف دولت هستند اسمی به چشم نمی‌خورد در این لیست؟

داریوش فروهر: این نمایش با قانون‌ها و قرارهایی که در میان خودشان برایش ترتیب داده‌اند به طور کامل در پشت پرده دارد انجام می‌گیرد. مردم از اینکه چه کسی نام نوشته، چه کسی نامزد است هیچ آگاهی ندارند؛ و همان طور که گفتم، این آگاهی‌ای که نسبت به این چند نفر پیدا شده امروز رسانه‌های همگانی داده‌اند. تا آنجا که من می‌دانم و شایع هست، از نیروهای ناسازوار با روند یکه‌تازی در کشور که هیچ کس نقشی در این انتخابات به عهده نگرفته و، به گمان من، به عهده نخواهد گرفت. حتی از جناح‌های دیگر سردمداران جمهوری اسلامی هم به نظر می‌رسد که کسی نامزد نشده و، از نوشتارهای پاره‌ای از روزنامه‌ها هم که به آن جناح‌ها بستگی دارند، چنین پیداست که نمی‌خواهند در این نمایش نقشی به عهده بگیرند.

گزارشگر: حزب ملت ایران چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای این انتخابات را تحریم کرد. آیا گروه‌های دیگری هم هستند که تحریم کرده باشند؟

داریوش فروهر: ما تنها تحریم نکرده‌ایم، آنچه خواسته شده افزون‌تر از این است. در حقیقت، جز در نخستین دوره‌ی گزینش رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس شورا، که خیلی هم از دخالتگری نیروهای فشار بی‌نصیب نبود، هرگز در جمهوری اسلامی انتخابات آزاد انجام نگرفته. به همین دلیل، در همان اعلامیه‌ای که شما به آن اشاره کردید، حزب ملت ایران آورده است که نمایندگانی را گمارده تا با رهبران حزب‌های دیگر رایزنی و گفتگو نمایند و خیلی زود شرط‌های ضروری برای انتخابات آزاد را اعلام خواهند کرد.