۱۳۷۲

گفتگوی داریوش فروهر ـ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۲

با گزارشگر رادیو فرانسه پیرامون نمایش انتخابات رئیس‌جمهوری

 عصر روز دوشنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه یکهزاروسیصدوهفتادودو، گزارشگر بخش فارسی رادیو فرانسه از پاریس با داریوش فروهر به‌وسیله‌ی تلفن مصاحبه‌ای انجام داد که متن آن در برنامه‌ی شبانگاهی این رادیو به شرح زیر پخش گردید.

گزارشگر: یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر با انتشار بیانیه‌ای این انتخابات را تحریم کرد. امروز داریوش فروهر در گفتگو با همکار ما، رحمت قاسم‌بگلو، در خصوص اخبار منتشرشده توسط مطبوعات ایران درباره‌ی تأیید صلاحیت پنج تن از سوی شورای نگهبان به‌منظور شرکت در انتخابات اظهار داشت:

ــ صرف‌نظر از اینکه کار شورای نگهبان بسیار آشفته است و هم‌امروز، طبق آنچه رسانه‌های همگانی گزارش داده‌اند، این خبری که دیروز نشر پیدا کرده بود از سوی روابط عمومی شورای نگهبان تکذیب گردید؛ ولی راجع به اینکه به‌طورکلی در این انتخابات نمایشی‌‌ای که در پیش است از حزب ملت ایران کسی نامزد شده باشد به هیچ وجه این طور نیست. انتخابات را در جو اختناق‌آمیز کنونی ما یک صحنه‌آرایی سردمداران جمهوری اسلامی برای نگه‌داشتن خودشان بر سریر قدرت می‌شناسیم؛ و، طی همان اعلامیه‌ای که حزب داده است، از همه خواسته شده حتی به کناره‌جویی از این نمایش بسنده نکنند، بلکه از فرصت برای پایان دادن به یکه‌تازی و برقراری مردم‌سالاری به چاره‌گری و کارآوری بپردازند و، در نخستین گام، این خیمه‌شب‌بازی تک‌نفره را، ولو اینکه شماری سیاهی‌لشکر هم در کنار باشند، رسوا کنند.

گزارشگر: آقای داریوش فروهر، به گزارش خبرگزاری‌ها، حزب ملت ایران، که رهبری آن را شما به عهده دارید، در حال مذاکره و تبادل نظر با جناح‌های مخالف دولت کنونی ایران برای برگزاری یک انتخابات آزاد است. آیا در این مورد با نهضت آزادی و آقای مهندس بازرگان هم مذاکره کرده‌اید؟

داریوش فروهر: هم‌‌اکنون نمایندگان حزب‌هایی که هنوز هستی سازمانی خود را زیر فشار نگه‌داشته‌اند و با روند یکه‌تازی در جمهوری اسلامی ناسازوار هستند گفتگوها و رایزنی‌هایی در جریان دارند که امیدوارم پیش‌شرط‌هایشان را برای انجام انتخابات آزاد اعلام نمایند و بخواهند که جلوی این صحنه‌آرایی جدید گرفته شود.

گزارشگر: آقای داریوش فروهر، بگذریم از اینکه شما و امکاناً گروه‌های دیگری انتخابات را تحریم خواهند کرد، آیا در غیر این صورت اصولاً در دولت کنونی برای آقای هاشمی رفسنجانی رقیبی وجود دارد یا نه؟

داریوش فروهر: در میان دولت و سران جمهوری اسلامی، به‌ظاهر، کسی که به‌شخصه خیلی جدی هماوردی برای ایشان تلقی شود نمی‌بینم؛ حتی آن جناح، به‌اصطلاح خودشان، «تندرو» سران جمهوری اسلامی چنین پیداست که نامزدی نداده‌اند و کناره‌جویی کرده‌اند؛ و همان طور که گفتم این یک جریان یک‌نفره است که، خوب، چون زمان انجام انتخابات فرارسیده، یک صحنه‌آرایی بکنند؛ وگرنه این به‌راستی هرگز معنی انتخابات آزاد را ندارد. به هر حال، من تا هنگامی که پرده‌های واپسین این نمایش انجام بشود همواره آماده‌ام که نظرهای خود و نظرهای حزبی را که افتخار عضویت آن را دارم اعلام کنم.

گزارشگر: آقای داریوش فروهر، سپاس‌گزارم که به پرسش‌های من پاسخ دادید.