۱۳۷۷

اعلامیه حزب ملت ایران ـ ۵ آبان ۱۳۷۷

قدرشناسی از مردم هشیار

هم‌میهنان،

سرانجام، پس از زمینه‌سازی‌های همراه با سرکوب و صحنه‌پردازی‌های پرهزینه و آوازه‌گری‌های گسترده و تمهید‌های فراوان، انتخاب خبرگان رهبری در فضائی خاموش و تهی‌ازهرگونه‌ پویایی‌ مردمی برگزار گردید.

شور و هیجان ساختگی گویندگان مزدبگیر صدا و سیما با کاربرد واژگان بیگانه با باورهای سردمداران جمهوری اسلامی و حتی پخش پیاپی سرود ملّی «ای ایران»، که روزگاری با خط قرمز روبه‌رو و مورد بی‌مهری بود، هیچ شوقی برای سهم‌گیری در این نمایش تکراری در بیننده و شنونده پدید نمی‌آورد.

گزارش‌های دیده‌وران ناوابسته و نیز خبرنگاران خارجی از گوشه‌وکنار کشور، به‌ویژه از بخش‌هایی که فقر بی‌امان سایه‌ی شوم خود را بر آن گسترانیده، از خلوتی چشمگیر حوزه‌های انتخابی، برخوردهای طنزآمیز جوانان با گماشتگان دولتی، خشم و دشنام بزرگسالان حکایت می‌کرد.

به‌رغم تأکید گردانندگان پاره‌ای از مرکزهای آموزش عالی و دبیرستان‌ها بر همراه داشتن شناسنامه به هنگام حضور در کلاس‌های درس اضافی، بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان در کنار مادران و پدران خود در خانه‌ها ماندند تا وادار به رأی دادن نگردند.

به‌راستی می‌توان گفت جز گردانندگان و دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی و مزدوران به‌آب‌ونانی‌رسیده در سایه‌ی بساط خود‌کامگی پیش‌رانده‌شدگان پس‌ازپیروزی‌انقلاب و آن‌ها که به گونه‌ای با دستگاه‌های اداری، نیروهای سلاحدار، و بنیادهای رنگارنگ سروکار دارند و، به لحاظ‌ گذران زندگی روزمره، ناگزیر از فرمانبری ظاهری هستند، کسی در رأی دادن شرکت نکرد و سومین دوره‌ی گزینش خبرگان رهبری بسیار بی‌رونق بود.

با این همه، بنا بر سنت سردمداران جمهوری اسلامی، دست‌اندرکاران وزارت کشور، که داعیه‌ی وظیفه‌شناسی و برخورد بی‌غرضانه با برگزاری انتخاب خبرگان رهبری را داشتند، دو بار بر زمان رأی‌گیری افزودند و لشکرکشی تازه‌ای را آغاز کردند که آمدورفت خودروهای گران‌بهای خانواده‌های نوکیسه‌ی هوادار نظم یکه‌تازانه را در پی آورد و نفرت بیشتری برانگیخت.

به هر روی، به‌رغم غوغاگری‌های فراوان، تهدیدها و تطمیع‌های گوناگون و چه‌بسا تقلب در رأی‌گیری و رأی‌خوانی، نتیجه‌ی اعلام‌شده از سوی وزارت کشور آشکارا روی‌گردانی بخش بزرگ مردم را از این خیمه‌شب‌بازی نشان داد.

بنا بر آمار رسمی نشریافته، تنها نزدیک به چهل‌و‌شش درصد از دارندگان حق رأی در انتخاب خبرگان رهبری شرکت کرده‌اند و برگزیدگان نیز همه از سرسپردگان طیف‌های شناخته‌شده‌ی سردمداران جمهوری اسلامی می‌باشند.

در این میان، دستیار وزارت کشور با لفظ‌پردازی و توجیه کوشید گزیده‌شدگان را «از همه‌ی نیروهای سیاسی» تلقی کند و تفاوت انکارناپذیر میان هواداران راستین «انقلاب» و پیروان «نظام و رهبری» را نادیده بگیرد تا شاید نمای آبرومندی به نهادی که هیچ جایگاهی در نزد مردم ندارد بدهد.

اکنون حزب ملت ایران از واکنش درخوری که مردم هوشمند و آزادی‌خواه به پیام آن و دیگر سازمان‌های سیاسی دگراندیش دادند و، با کناره‌جویی از بازیگری انتخاب خبرگان رهبری، ناسازواری خود را با سامان واپس‌گرایانه‌ی جمهوری اسلامی و سیاست‌های کاربردی برکرسی‌قدرت‌نشستگان نمایان ساختند قدرشناسی می‌کند.

بی‌تردید، کارآوری سنجیده‌ی اکثریت مردم، که دولتیان به افزون بر پنجاه‌و‌چهار درصد آن اعتراف نموده‌اند، در خودداری از شرکت در انتخاب خبرگان رهبری نوعی ابراز عدم اعتماد به ساختار سیاسی کشور می‌باشد و بجاست با همه‌ی نیرو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حزب ملت ایران بار دیگر بر ضرورت بازنگری در قانون اساسی، که درست‌ترین رهیافت برای رهایی میهن از گرداب سهمگین کنونی است، پای می‌فشرد و همه‌ی زنان و مردان آرمان‌خواه و همه‌ی حزب‌های سلطه‌ستیز و همه‌ی گروه‌های اجتماعی حق‌طلب را به زنده‌داشت همبستگی همگانی با هدف رسیدن به مردم‌سالاری فرامی‌خواند.

دبیرخانه‌ی حزب ملت ایران