۱۳۷۳

گفتگوی داریوش فروهر ـ ۲۳ بهمن ۱۳۷۳

با گزارشگر بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی پیرامون اعلامیه‌ی حزب ملت ایران

شامگاه یکشنبه، بیست‌وسوم بهمن‌ماه، گزارشگر بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی پیرامون اعلامیه‌ی حزب ملت ایران زیر عنوان «در یاد انقلاب» با داریوش فروهر گفتگویی داشت که متن پخش‌شده‌ی آن در جام جهان‌نمادر زیر آورده می‌شود.

به مناسبت شانزدهمین سالگرد انقلاب اسلامی، حزب ملت ایران بیانیه‌ای انتشار داده است و، در خلال آن، با اشاره به مشکلات کشور و فقدان آزادی و دموکراسی، از مردم خواسته است که انتخابات آزاد طلب کنند. امروز همکارمان، لطفعلی خنجی، گفتگویی داشت با داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و ابتدا پرسید آیا هدف آن است که مردم به شورش یا انقلابی نو روی آورند یا روش‌های ملایم در پیش گیرند.

داریوش فروهر: در این اعلامیه‌ای که «در یاد انقلاب» داده شده، ذکر گردیده که با افسوس بسیار انقلاب اندکی پس از پیروزی مورد دستبرد قرار گرفت و جدول ارزش‌های آن درهم‌شکست. در نتیجه، به هیچ یک از هدف‌هایش نرسیده است. اکنون هم ما بی‌شک یک دگرگونی ریشه‌دار می‌خواهیم؛ چون به هر حال باید که به یک جابه‌جایی قدرت، یک دیکتاتور رفتن و یک دیکتاتور دیگر آمدن، بسنده نمیشد؛ و به همین دلیل فراخواندیم همه‌ی سازمان‌های سیاسی ناسازوار با روند یکه‌تازی در درون و بیرون کشور یگانگی خود را بازیابند و به کوشش بپردازند. این کوشش به هیچ وجه جنبه‌ی درخواست شورش یا ویرانگری یا برهم‌زدن ندارد؛ زیرا حزب ملت ایران بر این باور است که، با وضع جغرافیای سیاسی کشور و بافت اجتماعی ملت ایران، روی آوردن به کردارهای قهرآمیز نه تنها کارساز نمی‌باشد، که ممکن است به یگانگی سرزمینی و استقلال ملّی آسیب برساند. تنها راه درست روی آوردن به کارهای سیاسی برنامه‌ریزی‌شده و سنجیده، ولی به‌دورازهرسازش و خیلی‌جدی می‌باشد. طرح خواسته‌هایمان را می‌توانیم از راه رساندن پیام‌های بایسته به مردم روشن کنیم. اگر آزادی نوشتار و گفتار نیست، می‌شود شب‌نامه داشت و سخنان ضبط‌شده روی نوار را پخش کرد؛ اگر جلوی کوشش‌های سیاسی را می‌گیرند، می‌شود در هنگام‌هایی گردهمایی داشت، راهپیمایی داشت، حتی تحصن کرد، اعتصاب کرد.

گزارشگر: آیا حزب ملت ایران در این باره با احزاب دیگر هم مشورت کرده یا اینکه بدون مشورت قبلی با سایر احزاب؟

داریوش فروهر: ما درازمدتی است که کوشش می‌کنیم تا میان سازمان‌های سیاسی، که زیر فشار هستی خود را نگه داشته‌اند، هماهنگی برپا شود؛ و در حقیقت برای زنده‌داشت همبستگی همگانی، که آن انقلاب شکوهمند را آفرید، کوشش می‌کنیم. همه بهترین راه را این می‌دانند که یک انتخابات آزاد در ایران انجام شود، نه آن چنان که تا کنون در جمهوری اسلامی انتخاباتْ نمایشی بوده است.

گزارشگر: شما انتظار دارید که سایر سازمان‌های سیاسی، که به‌اصطلاح با شما همخوانی دارند، مثلاً نهضت آزادی، چطور واکنش نشان دهند در برابر دعوت شما و بیانیه‌ی شما؟

داریوش فروهر: ما امیدوار هستیم که نمایندگان همه‌ی سازمان‌های سیاسی، که بیش‌وکم درون کشور کوشا هستند، گرد هم بنشینند و پیش‌شرط‌های ضروری را عنوان کنند و استوارانه بر روی آن ایستادگی کنند.

گزارشگر: از سازمان‌های سیاسی که بگذریم، شما انتظار دارید که توده‌ی مردم تا چه اندازه استقبال کنند؛ یعنی، به عبارت دیگر، تا چه اندازه انتظار موفقیت دارید در برابر دعوتتان؟

داریوش فروهر: ما این کار را به عنوان یک وظیفه‌ی ملّی انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم توده‌ی مردم، که سیه‌روزگاری بی‌مانندی را می‌گذرانند، در برابر این پیشنهاد واکنش درست داشته باشند؛ و اما اینکه تا چه اندازه پیروز می‌شویم بسته است به اینکه تا چه اندازه درست عمل کنیم.

گزارشگر: داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و دعوت این حزب به برگزاری انتخابات آزاد در ایران.