۱۳۷۴

اعلامیه حزب ملت ایران ـ ۲۰ تیر ۱۳۷۴

هشدار

هم‌میهنان،

روز دوشنبه، نوزدهم تیرماه، به فراخوان خویشاوندان، ایل سنجابی، و پانصدونودویک تن از هواداران دکتر کریم سنجابی، از قهرمانان جنبش ملّی شدن صنعت نفت، وزیر فرهنگ دولت مصدق بزرگ، قاضی اختصاصی ایران در دیوان داوری لاهه، از رهبران حزب ایران، دبیرکل جبهه‌ی ملّی ایران و از سرداران انقلاب، گردهمایی‌ای که در آن هزاران زن و مرد آرمان‌خواه شرکت داشتند بر پا گردید. هنوز پاسی از ساعت هجده نگذشته بود که سالن و صحن خانقاه صفی‌علیشاه از مردم بیداردل تهران و برخی از شهرهای دیگر، که بسیاری از هموندان سازمان‌های سیاسی و نخبگان گروه‌های اجتماعی در میان آنان بودند، انباشته شد.

این آیین آمرزش‌خواهی با خواندن آیه‌هایی از قرآن مجیدو شعرهایی در مدح حضرت علی (ع) آغاز گردید؛ و سپس دکتر سعید فاطمی، رزمنده‌ی دیرپا و استاد دانشگاه، به ایراد سخنانی پیرامون زندگی سیاسی دکتر کریم سنجابی پرداخت. درست به هنگام خواندن متن دفاع دکتر سنجابی از حقوق ملت ایران در دیوان داوری لاهه، شماری از گماشتگان امنیتی و مشتی شیطان‌صفت مزدبگیر، که نام پاکیزه‌ی «حزب‌الله» را به خود بسته‌اند و اندکی پیش‌تر از زمان آغاز آیین بزرگ‌داشت در جای‌جای خانقاه پراکنده بودند، با واژه‌های زشت و ضد ارزش‌های دینی و اخلاقی به درون سالن یورش بردند و تلاش در به‌هم‌زدن گردهمایی کردند و، با قطع برق، آنجا که با جنبه‌های تاریخی به امپراتوری انگلستان انتقادهایی می‌شد، از دنباله یافتن سخنرانی جلوگیری نمودند؛ ولی بر خلاف تصور قداره‌بندان گسیل‌شده‌ازسوی‌واپس‌گرایان برکرسی‌قدرت‌نشسته، مردم به ایستادگی پرداختند و جوانان سیاه‌پوش حلقه‌ای نفوذناپذیر گرداگرد داریوش فروهر به گونه‌ی نزدیک‌ترین یاور دکتر سنجابی در کارآوری‌های جبهه‌ی ملّی ایران، که هدف حمله‌ی این مزدوران دژخو بود، پدید آوردند و نقشه‌ی پلید آنان را بی‌اثر نمودند.

با آنکه نه تنها سخنرانی دکتر سعید فاطمی نیمه‌تمام گذارده شد، حتی سخنران دینی، حضرت حجت‌الاسلام مناقبی، نیز نتوانست به منبر برود، مردم تا ساعت نوزده‌ونیم در خانقاه و خیابان‌های گرداگرد آن ماندند و عربده‌جویی‌های دارودسته‌ی شناخته‌شده‌ی وابسته‌به‌دستگاه‌های‌امنیتی‌دولت با بانگ صلوات و درود بر مصدق، درود بر سنجابی خفه شد. گردآمدگان در پایان اصغر سنجابی و علی اردلان را تا خودروهایشان بدرقه نمودند و داریوش فروهر را تا خانه‌اش، که نزدیک خانقاه صفی‌علیشاه می‌باشد، همراهی کردند.

بی‌تردید، نبود حتی یک تن از نیروهای انتظامی در این اجتماع بزرگ، که از قبل نیز خبر برپایی آن پخش گردیده بود، دخالت دست‌اندرکاران در این یورش چندش‌آور تلقی می‌گردد و مردم صحنه‌گردانی‌های خدعه‌آمیز سردمداران جمهوری اسلامی را در نشان دادن چنددستگی و نبود هماهنگی در میان خود باور نمی‌کنند.

حزب ملت ایران، با سپاس از مردم حق‌شناسی که با ایستادگی قهرمانانه‌ی خود روشن نمودند دیگر جایی برای «رجاله‌بازی‌ها»ی فرمایشی در این سرزمین بلازده نیست، به سردمداران جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد که بساط یکه‌تازی سیه‌روزی‌آور را برچنند.

حزب ملت ایران به شخص رئیس‌جمهور گوشزد می‌نماید که حتی برابر قانون اساسی پرنقص کنونی «ریاست قوه‌ی مجریه را بر عهده دارد» و سوگند خورده است تا از «حرمت اشخاص و حقوقی که در قانون اساسی برای ملت شناخته شده حمایت کند» و «در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی بر عهده دارد، در برابر ملت … مسئول است.»

حزب ملت ایران یادآور می‌گردد که، از این پس، هر گونه بی‌ادبی و گستاخی یا آزار و تجاوز نسبت به مردم، به‌ویژه چهره‌های سیاسی سرشناس، را که با دست‌اندرکاری نیروهای فشار انجام گیرد از قِبَل شخص رئیس‌جمهور داعیه‌دارزمامداری‌کشور تلقی می‌کند.

برچیده باد بساط یکه‌تازی، برقرار باد مردم‌سالاری.

دبیرخانه‌ی حزب ملت ایران