۱۳۷۶

اطلاعیه حزب ملت ایران ـ ۱۶ فروردین ۱۳۷۶

 شتاب‌دادن به روند گرانی

روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای از افزایش بهای نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، بنزین عادی، و بنزین سوپر از نخستین ساعت بامداد روز شنبه، شانزدهم فروردین‌ماه خبر داد.

بهای این ماده‌های سوختی، که از زیر زمین ایران بیرون آورده می‌شود و پالایش و پخش آن‌ها را هم بنگاه‌های دولتی بر عهده دارند، از بیست تا بیست‌وپنج درصد افزوده گردید. این شتاب‌دادن به روند گرانی نسنجیده، که به استناد قانون برنامه‌ی دوم توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور با داعیه‌ی حذف یارانه انجام گرفت، بی‌درنگ بالا رفتن کرایه‌ی وسیله‌ها‌ی نقلیه‌ی بزرگ و کوچک درون و برون شهری را در پی آورد و بدون‌تردید پیش‌درآمد افزایش بهای دیگر نیازمندی‌های همگانی خواهد بود.

گرچه گرانی فزاینده، که دست‌اندرکاران خود سبب‌ساز آن‌اند، مردم فقر‌زده را به‌کلی پریشان و از رمق انداخته است؛ ولی سردمداران جمهوری اسلامی با نگرانی همه‌ی جایگاه‌های پخش این فرآورده‌ها را از شب قبل زیر دیده‌وری گماشتگان امنیتی و نیروهای انتظامی قرار داده بودند تا از هر گونه اعتراض احتمالی جلوگیری کنند.

در چنین وضعی، همه‌ی سازمان‌های سیاسی دگراندیش و نهادهای حرفه‌ای حق‌طلب برای پایان دادن به هرج‌و‌مرج اقتصادی در کشور وظیفه دارند به پشتیبانی از مردم بی‌پناه برخیزند و بیش از این با سهل‌انگاری به چپاولگران بر‌کرسی‌قدرت‌نشسته فرصت یکه‌تازی ندهند.

دبیرخانه‌ی حزب ملت ایران