۱۳۷۰

گفتگوی داریوش فروهر ـ ۱۹ اسفند ۱۳۷۰

 با گزارشگر بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی؛ کناره‌جویی از انتخابات نمایشی عصر دوشنبه، نوزدهم اسفندماه، گزارشگر رادیو بی‌بی‌سی با داریوش فروهر به‌وسیله‌ی تلفن مصاحبه‌ای داشت که شامگاهان در برنامه‌ی جام جهان‌نماپخش گردید و متن آن در زیر آورده می‌شود.

داریوش فروهر:حزب ملت ایران حزبی است که سال‌ها پیش از انقلاب پای به هستی نهاده و، در حرکت‌هایی که به انقلاب انجامید، از پیشگامان بوده و هیچ ضرورتی نمی‌بیند که از هیچ نهادی برای دنبال کردن کوشش‌هایش پروانه یا اجازه بگیرد. به این ترتیب، ما برای شرکت در تعیین سرنوشت ملّی همیشه آماده بوده‌ایم و، تا آنجا هم که جو اختناق‌آمیز فرصت داده است، در همه‌ی کوشش‌های ملّی شرکت کرده‌ایم. انتخابات هم موضوع سرنوشت‌سازی است که ما حق شرکت در آن را داشتیم؛ اما چون فضای سیاسی کشور باز نمی‌باشد و چون همه‌ی حقوق ملت پای‌مال شده است، تصمیم به کناره‌جویی از آن را داریم.

گزارشگر:آقای فروهر، ممکن است از شما خواهش کنم بفرمایید که الان فعالیت‌های حزب ملت ایران در چه سطحی است؟ آیا الان عضو دارید، دفتر دارید، ارگان حزبی دارید؟

داریوش فروهر:ما حزبی هستیم که امتیازهای قانونی‌مان سلب شده است، باشگاه نداریم، نشریه‌مان در توقیف به‌سرمی‌برد؛ ولی هستی سازمانی‌مان را به‌رغم همه‌ی فشارها نگاه داشته‌ایم.

گزارشگر:در اطلاعیه‌ای که چند روز پیش منتشر کردید، یک جا صحبت از این می‌کنید که شورای نگهبان برداشت‌های نابجا از قانون اساسی می‌کند. ممکن است در این مورد خاص توضیح بیشتری بفرمایید.

داریوش فروهر:همان طور که می‌دانید، یکی از بنیادهای قانون اساسی نظارت بر هر انتخابات را بر عهدۀ شورای نگهبان گذاشته است. این نظارت بی‌شک برای این است که، اگر کارهای تخلف‌آمیزی انجام گیرد، آن‌ها جلوگیر باشند؛ ولی با اختیارهایی که به خودشان داده‌اند، به‌ویژه موضوع تشخیص صلاحیت نامزدها، در حقیقت، جایگاهی والاتر از رأی مردم دارند و در کارهای اجرائی هم تا کنون دخالت‌های نادرست بسیاری کرده‌اند. به همین دلیل، حزب ملت ایران اعتقاد دارد، همان طور که در آغاز انقلاب هم گفته شد، میزان رأی ملت است و هیچ نهادی بالاتر از رأی ملت نباید تشخیص صلاحیت برای نامزدها بدهد.

گزارشگر:در جای دیگری از اطلاعیه، صحبت از این شده که امتیاز تعدادی از نشریات پیشینه‌دار و نوپا سلب شده. قطعاً این گفته‌ی شما به طور مطلق درست نیست، برای اینکه مطبوعات زیادی این روزها به‌خصوص در تهران چاپ می‌شود.

داریوش فروهر:به نشریه‌هایی که موضوع‌های فرهنگی، تاریخی و تا اندازه‌ای اجتماعی طرح می‌کنند امتیازهایی داده شده، در حالی که دچار خودسانسوری سختی در جو اختناق‌آمیز کشور هستند؛ ولی نشریه‌ی سیاسی آزاد، که به مردم بستگی داشته باشد، روزانه باشد و در یکی از جناح‌های دستگاه حاکم پایگاه و پشتیبان نداشته باشد، نمی‌توانید نام ببرید.

گزارشگر:آخرین سؤال از خدمتتان این است که اهمیت این انتخابات چه خواهد بود؟

داریوش فروهر:به نظر من، این انتخابات می‌توانست که فرصت بزرگی برای یک گذار آرام از وضع کنونی به مردم‌سالاری باشد؛ ولی با توجه به اینکه مردم به‌سختی بی‌تفاوت هستند، با توجه به اینکه هیچ یک از سازمان‌های سیاسی ناسازوار با روند یکه‌تازی در آن شرکت نکرده‌اند و با توجه به اینکه حتی در درون دستگاه حاکمه حزبی به معنای درست کلمه وجود ندارد، نمایشی بیش نیست و در چند روز آینده و سپس تا یک ماه آینده روشن خواهد شد که مردم از کنار آن با بی‌اعتنایی خواهند گذشت.