۱۳۵۹

اعلامیه حزب ملت ایران ـ ۱۶ فرودرین ۱۳۵۹

درسی که وزارت‌ آموزش و پرورش گرفت

خواهران و برادران عزیز، دانش‌آموزان،
یک ماه پیش از نوروز، وزارت آموزش و پرورش خودسرانه اعلام کرد که تعطیلی آموزشگاه‌ها تنها پنج روز خواهد بود. در واپسین روزهای سال گذشته، همین وزارت‌خانه اعلام کرد که تعطیلی نوروزی آموزشگاه‌های کشور هفت روز خواهد بود. نه برای تصمیم نخستین دلیلی وجود داشت، نه برای دومین؛ و به همین دلیل نیز، این تصمیم‌ها، به‌رغم تأیید نسنجیده‌ی شورای انقلاب، از همان آغاز با مخالفت گسترده‌ای در سراسر کشور روبه‌رو شد؛ و، از آنجا که برنامه‌ی نوروزی همه‌ی دانش‌آموزان و آموزگاران و دبیران کشور به این کار بستگی داشت، فرصتی مناسب به دست گروه‌هایی افتاد که پنهان‌کارانه خواهان درهم‌کوبیدن انقلاب‌اند و در ظاهر پرچمدار انقلاب. روزهای بسیاری تباه شد تنها به خاطر آنکه چند روز از «تعطیلات نوروزی» کاسته شود! یک ماه و نیم آشفتگی و تعطیل و، سرانجام، این نتیجه‌ی درخشان که دست‌اندرکاران به یاری اندیشه‌ها و آزمون‌های درست تصمیم نمی‌گیرند و در شناخت و راه‌یابی و راه‌گشایی ناتوان هستند، یعنی عاری از لیاقت‌اند و انقلابی عمل نمی‌کنند.

بعد از همه‌ی این ندانم‌کاری‌ها، همان‌ها که با حربه‌ی تهدیدهای درخور «نظام آریامهری» به لج‌بازی ادامه می‌دادند و همان‌ها که در روز هفتم فروردین، که به‌تقریب همه‌ی مدرسه‌های کشور تعطیل بود، طی یک مصاحبه‌ی رادیویی اعلان کردند «همه‌ی مدارس باز است و همه‌ی دانش‌آموزان، به جز چند نفری که مریض هستند و اجازه گرفته‌اند، به کلاس‌ها آمده‌اند» و، با این دروغ، خود را بازیچه‌ی کودکان هر کوی و برزن کردند ناگهان اعلام داشتند که آموزشگاه‌های سراسر کشور در روز پنجشنبه، چهاردهم فروردین، نیز تعطیل خواهد بود! شاید با چنین حرکتی کاربه‌دستان کارندان وزارت آموزش‌ و پرورش خواسته‌اند همدلی و هم‌زبانی خود را با دانش‌آموزان نشان بدهند و یک بار دیگر، گرچه گذرا باشد، شکاف میان خود و آن‌ها را به امید بهره‌برداری از فرصت‌های دیگر پر کنند، اما زهی تصور باطل! باید از این‌ کاربه‌دستان خودبین پرسش کرد مگر آن چهارده روز را شما تعطیل کردید که این روز را تعطیل می‌کنید. مگر شما به دلیل‌های روشن دانش‌آموزان و آموزشگران کار‌آزموده هرگز توجهی داشته‌اید که این‌بار داشته‌ باشید.

اکنون امید است که این بالانشینان، اگر از تمام رویدادهای سال‌های سیاه اختناق پندی نگرفته‌اند، از واقعه‌ی تعطیلات نوروزی امسال درس خوبی بگیرند و خود و ایران و انقلاب را به تباهی نکشند. امید است، از این پس، وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان را به عنوان یک نیروی انقلابی راستین به حساب آورد و، بدون بررسی نیازها و خواست‌ها و دلیل‌های ایشان، تصمیمی نگیرد؛ چراکه به هر حال و دیر یا زود، چنان که دیده شد، ناگزیر است این تصمیم را پس بگیرد و به جای خود بنشیند.

استوار باد همبستگی دانش‌آموزان مبارز ایران.

سازمان دانشجویان و دانش آموزان حزب ملت ایران