۱۳۶۸

اعلامیه حزب ملت ایران ـ ۱۶ آذر ۱۳۶۸

گرامی باد روز دانشجو

بار دیگر، روز شانزدهم آذر روز پرارجی که در جنبش دانشجویی ایران آغازگر فصلی نو به‌شمار رفته است فرارسید ــ فصلی که دست‌کم تا انقلاب بیست‌و‌دوم بهمن‌ماه سال یکهزاروسیصدوپنجاه‌وهفت بی‌هیچ وقفه‌ای دنباله یافت و فروزه‌های استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی را در ایران‌زمین زنده نگه‌داشت.

شانزدهم آذر یادآور حماسه‌ی خونینی است که، در پی یورش نیروهای کودتاگران به جایگاه والای خرد و دانش، به کلاس و استاد و دانشجو، آفریده شد و نام گلگون‌کفنان آن، مصطفی بزرگ‌نیا، مهدی شریعت‌رضوی، و احمد قندچی، دانشجویان دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، پویندگان راه نهضت ضداستعماری و ضداستبدادی ملت ایران به رهبری مصدق بزرگ، در برگ‌های تاریخ نقش جاودانه گرفت.

دریغا، به دنبال سالیان دراز ایستادگی و کوشش، آرمان آن نخستین ره‌گشایان جنبش دانشجویی، که برخورداری از مردم‌سالاری بود، هنوز به‌گونه‌ی خواستی سرکوب‌شده باقی است؛ زیرا، با به‌بیراهه کشانده شدن انقلاب، دانشجویان، که نبض توفنده‌ی آن بودند، در چنبر یکه‌تازی گرفتار آمدند، مدت‌ها حتی از پایین‌ترین سطح پژوهشگری و دانش‌اندوزی بی‌بهره ماندند و کوشش شد به‌کلی از صحنه‌ی رویدادهای سیاسی کشور دور نگه داشته شوند؛ ولی، در همه‌ی این سال‌ها، «دانشجویان بیداردل لحظه‌ای از تلاش فرونگذاشتند. از سویی، گروهاگروه، به جبهه‌های نبرد میهنی پیوستند و در جایگاه والای شهادت بر تارک تاریخ نشستند و، از سوی دیگر، در برابر تجاوز به حقوق ملت، قهرمانانه ایستادگی کردند.»

در پی برقراری آتش‌بس در جنگ با شکل خفت‌بار، موج ناخشنودی مردم از زشت‌کاری‌های سردمداران جمهوری اسلامی، که تا آن‌هنگام به قهر خاموش خود بسنده کرده بودند تا مبادا دشمن بیگانه از برخوردهای درونی کشور بهره گیرد، بالا گرفت و بیش‌وکم پرخاشگری‌هایی پدید آورد. در چنین وضعی، زمامداران بریده‌ازمردم به جای ترک شیوه‌های یکه‌تازی باز هم نیروهای فشار را وارد صحنه کردند؛ ولی اینجا و آنجا با واکنش‌های درخور روبه‌رو گردیدند. از آن میان، چندی پیش، تکاپوی دانشجویانی که خواستار برآورده شدن نیازهای نخستین خود بودند و به ناحق مورد سرکوب قرار گرفتند و خبر آن زبان‌به‌زبان و، به‌رغم سانسور در رسانه‌های گروهی، همه جا پخش گردید بار دیگر نقش سرنوشت‌ساز نسل جوان در روند زندگی ملّی را روشن کرد.

حزب ملت ایران، که کوشش پیگیر در راستای بازیافتن اسطوره‌ی همبستگی همگانی برای زنده‌داشت حاکمیت ملّی و برپایی مردم‌سالاری را ضرورتی تاریخی می‌داند، اکنون در آستانه‌ی فرارسیدن شانزدهم آذر دانشجویان سراسر کشور را به بازسازی سازمان‌های صنفی خود فرامی‌خواند تا بار دیگر نیروی بایسته برای انجام وظیفه‌های میهنی را بازیابند.

پیروز باد ملت، استوار باد همبستگی دانشجویان.

دبیرخانه‌ی حزب ملت ایران